Úvod do evaluace
1. Wellbeing ve škole: Proč je důležité se na něj zaměřit
Wellbeing je stav, ve kterém můžeme v podporujícím a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál a žít spolu s ostatními plnohodnotný a spokojený život.
viz definice wellbeingu dle pracovní skupiny Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+
Wellbeing ve škole je základní podmínkou pro to, aby žactvo, ředitelky a ředitelé škol i vyučující mohli vést spokojený a plnohodnotný život, zvládat stres a také uplatnit své silné stránky. Je prokázáno, že pocity strachu a úzkosti spojené s učením nebo s vyčleněním z třídního kolektivu se negativně odrážejí ve vzdělávacích výsledcích žáků a žákyň i v míře jejich celkové spokojenosti s vlastním životem. Ohrožení vyučujících syndromem vyhoření má výrazný negativní dopad na kvalitu jejich výuky a zejména pak na naplňování individuálních vzdělávacích potřeb studujících.
Ucelený přístup k podpoře wellbeingu je cestou, jak těmto negativním aspektům ve školách čelit, protože wellbeing je klíčem k harmonickému vývoji dětí i k motivaci a uplatnění silných stránek vyučujících. Zahrnuje několik vzájemně souvisejících oblastí, které přímo souvisí se základními lidskými potřebami – fyzickou, kognitivní, sociální, emoční a duchovní. Každou z nich je možné na úrovni školy podpořit širokou škálou opatření.
2. Co je evaluační nástroj a k čemu slouží
Evaluační nástroj může pomoci školám při autoevaluaci zaměřené na zhodnocení podpory wellbeingu, kterou svým pracovníkům a žákům poskytují. Obsahuje ukazatele dobré praxe ve třech oblastech – Kultura a prostředí, Učení, Partnerství a spolupráce. Míru jejich naplňování škola vyhodnotí na základě společné diskuze v rámci sborovny nebo užšího týmu, který se hodnocení aktuálního stavu a plánování v podpoře wellbeingu věnuje. V případě, že se pracovníci shodnou, že některý z ukazatelů není školou naplňován, jsou v evaluačním nástroji popsány příklady opatření, kterými lze k jeho naplňování přispět. Nejedná se o kompletní nabídku, ale o inspiraci, kterou škola může využít při plánování podpory na další období.
3. Doporučený postup evaluace
Evaluaci doporučujeme provádět s celou sborovnou. Tam, kde by to bylo organizačně náročné, doporučujeme evaluaci provádět v užším týmu zahrnujícím vedení školy, pracovníky školního poradenského pracoviště a zástupce učitelů (v případě ZŠ prvního i druhého stupně a SŠ). Evaluace by měla sloužit ke zhodnocení výchozího stavu pro plánování opatření v podpoře wellbeingu ve škole a při vyhodnocování dopadů přijatých opatření. Lze ji kombinovat s hodnocením individuálního wellbeingu aktérů vzdělávání (žáků a pracovníků školy), které může pomoci odhalit jednotlivce, jejichž wellbeing je proto ohrožen a je třeba jim poskytnout okamžitou individualizovanou podporu.